Opcje przeglądania

Szeroka grupa bakalii, do której należą różnorodne pestki, ziarna i nasiona jadalne, stanowi podstawę  zdrowego odżywiania.

W codziennej diecie pestki, ziarna i nasiona używane są zarówno jako składnik podstawowych dań lub ich świetny dodatek. Dodatek ten sprawi, że danie stanie się wyjątkowe. Idealnie sprawdzą się jako samodzielna przekąska lub w mieszance. Wymieszać je można z pestkami i ziarnami z innymi bakaliami tj. orzechami czy owocami suszonymi. Pyszny smak, ciekawy wygląd, wyrazistość to jednak nie najważniejsze cechy łączące to grupę. Te niepozorne składniki naturalne pochodzą z rozmaitych roślin uprawianych w różnych zakątkach świata. Są skarbnicą witamin, minerałów i składników odżywczych.

Do grupy tej zaliczamy pestki dyni, których popularność w naszym kraju ciągle rośnie, co zauważyć możemy podróżując i podziwiając dyniowe pola, siemię lniane, zwane też lnem, którego drogocenne walory wykorzystywane były przez nasze babcie, nasiona czarnuszki, najbardziej wyraziste w grupie smakiem, który albo ktoś kocha albo nienawidzi, bo wyczuje je w posiłku każdy, słonecznik, kojarzący się z latem, słońcem i beztroskim dzieciństwem. To oczywiście tylko podstawowe produkty, bo grupa ta jest najbardziej różnorodna i bogata. 

Pestki, ziarna i nasiona są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Produkty zaliczane do tej grupy w większości pochodzą z roślin oleistych będących cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 (kwas alfa- linolenowy ALA) i grupy omega-6 (kwas linolowy LA). Jednakże ich zawartość i stosunek w poszczególnych produktach jest różna. Gdy są obecne na stałe w diecie, to pomagają utrzymywać prawidłowy poziom cholesterolu. Najwyższą zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych  tj. 29 g w 100 g produktu posiadają łuskane nasiona słonecznika, wśród których praktycznie całą zawartość stanowią kwasy nienasycone n-6. W nasionach chia zawarte są za to w przeważającej ilości w kwasy nienasycone n-3.

Pestki  i ziarna włączone do codziennej diety pozwalają uzupełnić braki witamin i minerałów.

Ich zawartość w poszczególnych produktach jest różna dlatego warto sprawdzić, które ziarna wybrać. Skarbnicą potasu, żelaza oraz witaminy A, która pomaga w prawidłowym metabolizmie żelaza oraz wpływa na wzrok są nasiona czarnuszki. Ponadto nasiona czarnuszki są źródłem witaminy C, której obecność wpływa na lepsze przyswajanie żelaza. Siemię lniane to źródło żelaza oraz cynku. Najlepszym źródłem wapnia spośród ziaren jest, co ciekawe, mak. Świetnym źródłem cynku, magnezu oraz witaminy E, zwanej witaminą młodość są pestki dyni. Co więcej obecne w pestkach dyni witaminy i minerały wpłyną pozytywnie na wygląd skóry, włosów i paznokci.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl